Norrköping, spa & Skara sommarland

> Fler inlägg för

Norrköping

När vi lämnade Söderköping lämnade vi även campinglivet. Tanken var egentligen att sova en natt till i tältet i Söderköping men då det var väldigt mycket regn på väg in valde vi att packa ihop det torra tältet och istället ta in på hotell. Valet föll på Norrköping och beslutet visade sig vara helt rätt med tanke på mängden regn som sedan kom.

Vi checkade in på ett halvskumt hotell i Norrköping där receptionen var i en bar i restaurangen under hotellrummen. Det var dock helt och rent och sängarna var skönare än madrasserna i tältet så vi var nöjda. På kvällen tog vi en mysig promenad i Norrköping, en stad som helt gått förbi oss båda och som vi säkert kommer komma tillbaka till.

The Steam Hotel

Efter frukost styrde vi bilen vidare mot vårt nästa stopp på resan, The Steam Hotel i Västerås. Hotellet är byggt i ett gammalt ångkraftverk från 1917 där industristilen är bevarad. Ett väldigt fint hotell i våra ögon.

Hotellet ligger vägg i vägg med det stora äventyrsbadet Kokpunkten. När vi var på hotellet hade vi turen att spadelen på Kokpunkten var öppen för Steam hotels gäster. Att ha tillgång till båda dessa delar gjorde att upplevelsen blev väldigt bra. Vi hade gott om plats och det fanns mycket kul att göra inne på Kokpunktens spa som vi nog annars hade saknat. Sett till att Steam hotel utger sig för att vara ett spahotell ansåg vi att det var lite litet, dock väldigt fint.

Middagen åt vi nere i restaurangen på bottenvåningen. Vi tog först lite vin och förrätt i baren och sedan åt vi en god middag i restaurangen. Väldigt god mat.

Efter en god nattsömn var vi först vid frukosten uppe i skybaren. Anledningen till att vi var så tidiga var för att vi skulle åka vidare mot resans sista stopp. Skara sommarland!

Skara Sommarland

Till Skara Sommarland åkte vi mest för vattenlandets skull. Synd bara att det endast var 14 grader! Vi sprang mellan de olika vattenrutschbanorna och våra handdukar men frös en hel del trots det. Fördelen var dock att det nästan inte var något folk och vi slapp stå i kö. Alltid något!

Den absoluta favoriten, och även den läskigaste, var en vattenrutschbana där man gick in i ett rör. Efter att dörren stängts räknade den ner innan luckan under fötterna försvann och man åkte nästintill fritt fall ner. Vi gav oss även på att åka vattenskidor. Något som såg lättare ut än det var. Många fall blev det!

Dagen på Skara sommarland avlutades med en stor sockervadd innan vi tog bilen tillbaka till Glumslöv via ett restaurangbesök på kvällen i Jönköping och därmed var vår ”campingturné” fullbordad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Långresa i Sydostasien
Izabella

Vaccinering

Vaccinationsrace De senaste veckorna har vi haft ett riktigt vaccinationsrace! Vidar stackaren är den som fått flest sprutor och det är lika jobbigt varje gång.

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

The Hai Van Pass-fiaskot

Tänk om… Man kan ju absolut inte göra något åt vädret, men det är ändå svårt att låta bli att tänka ”tänk om”. Hai Van-passet,

> Läs mer
Två månader i Thailand
Izabella

Vi drar till Thailand igen!

Vårt största och lyxigaste problem just nu är att vi har väldigt många föräldradagar kvar att använda innan Vidar fyller 4 år. Och hur gör

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Andamanda vattenland

Man skulle kunna tro att vi fick nog av vattenland efter att ha varit på ett vattenland tre dagar i rad. Så var inte fallet!

> Läs mer
Bila i Europa
Izabella

Timmelsjoch-passet

Vi hade sådant flyt längs autobahn och stod inte i en enda kö. Vi passerade en fantastisk fin sjö som det var ganska oklar hur

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

En utflykt till My Son

Ännu en dag med vår chaufför i Hoi An Vår chaufför som körde oss över Hai Van-passet skulle övernatta i Hoi An för att köra

> Läs mer
Två månader i Thailand
Andreas

Thailand National Children’s Day

Insamling till barndagen på nyårsafton På nyårsafton köpte vi girlanger där pengarna gick till en insamling för en dag för barnen. I hela Thailand firar

> Läs mer