The Hai Van Pass-fiaskot

> Fler inlägg för

Tänk om…

Man kan ju absolut inte göra något åt vädret, men det är ändå svårt att låta bli att tänka ”tänk om”.

Hai Van-passet, ett av Vietnams stora höjdpunkter

Hai Van-passet var en av de på förhand stora höjdpunkterna under vår genomresa i Vietnam. Vi hade sett fram emot en häftig tur upp i bergen precis vid havet och så klart bjudas på en vidunderlig utsikt.

Så blev det absolut inte.

Istället regnade det. Och det regnade. Konstant hela tiden. Precis hela tiden förutom under ca 2,5 minut när vi stannade till vid ett av de absolut bästa utsiktsplatserna. Och om ni tittar extremt noga längst ut till höger i mitten så kan ni se lite land. Där nere var lite strandkant, berg och hav. Det skulle ha kunnat vara otroligt vackert.

Och på vissa ställen i backen upp var det så dimmigt så vi knappt såg mer än 30 meter fram. Då kände vi oss väldigt trygga med valet av chaufför, eftersom han mer eller mindre dagligen kör denna sträcka.

Nackdelen med att boka allt hemifrån

Det var helt klart den absolut sämsta dagen att göra denna resa på, och det är väl en av de stora nackdelarna med att allt är bokat hemifrån i förväg. Det är svårt att justera resplanen på plats. Taxin var bokad och vi lämnade ett hotell Hue för att checka in på ett annat hotell i Hoi An så det fick bli som det blev helt enkelt.

Ba Na Hills och The Golden Bridge

Tanken var att vi skulle stannat till på Ba Na Hills Sun World. Men trots namnet så fanns det inte en gnutta sol där. Tvärt om. Istället var det så dimmigt och regnig så till och med personalen i biljettluckan sa att det inte var värt det när vi frågade efter ett så ärligt svar som möjligt. Under mer normalt väder är även detta ett ställe som bjuder på en otroligt fin utsikt högt upp i berget. En utsiktsplats man tar sig till i linbana och sedan ut på The Golden Bridge. Men med tanke på att entrén kostade 900 kronor för oss båda kände vi att det inte skulle vara mycket att hänga i granen just i detta väder, så vi skippade det.

Moped över Hai Van-passet

Jag är i alla fall glad att jag inte fullföljde min tanke om att jag skulle hyra moped och köra Hai Van-passet på den. För det hade varit en riktigt riktgt dålig idé.

Supersnäll chaufför som berättade mycket om Vietnam och hans familj och hur de lever. Så oavsett hur dåligt väder det var och hur lite vi fick sett av det vi ville så är vi väldigt nöjda med att vi åkte sträckan.

Aptätt på Monkey Mountain

Vi tog även en sväng upp i Monkey Mountain. Chauffören berättade att det var ovanligt att se apor vid så här dåligt väder, men om vi hade väldig tur kunde vi se dem uppe vid ett tempel dit aporna kom för att bli matade av turister.

Rundan avslutades trots allt med att vi hade tur, för på vägen upp mot templet satt det både en, två och tre apor längs vägkanten. Några hoppade i träden och några skulade mot regnet. Det kanske inte kompenserade all otur vi hade, men det var kul att se aporna, och ännu roligare se Vidar titta på dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Roadtrip till Italien
Izabella

Moseldalen

Koblenz Efter en kvällskörning från Movie Park vaknade vi upp ute i skogen utanför Koblenz och tog oss in till centrum för att köpa lite

> Läs mer
Bröllopsresa till Maldiverna
Izabella

Bröllopsresa på Maldiverna

Den 26 maj 2018 gifte vi oss och i november hade det äntligen blivit dags att åka iväg på bröllopsresa. Skadad på ett ostron Resan

> Läs mer
Två månader i Thailand
Izabella

Koh Kood

Koh Kood, Thailands Maldiverna hade vi hört. Efter att vi redan hade sett många fina stränder under resan var vi lite osäkra på om det

> Läs mer
Izabella

16 länder under 2026

2026 är vårt sista hela år där Vidar går i förskola. Nästa höst börjar han förskoleklass och får där med skolplikt. Vi räknar med att

> Läs mer
Bröllopsresa till Maldiverna
Izabella

Äntligen fick vi åka sjöflyg

Efter att ha snuvats på sjöflyget på grund av att Indiens president var på Maldiverna var vi taggade på att äntligen få flyga. Trots att

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Kuala Lumpur först ut i Malaysia

Vi lämnade Thailand för Malaysia Igår lämnade vi Thailand för Malaysia. Känns vemodigt eftersom det är ett väldigt tydligt tecken på att resan börjar lida

> Läs mer
Roadtrip till Italien
Andreas

Neuschwanstein

Vad hette slottet sa du? Slottet man inte kan uttala och ännu mindre stava till. Den nya svinstian eller möjligen den nya svanstenen skulle min

> Läs mer
En månad i Thailand
Andreas

Femte gången till Thailand

Äventyrsboken ska fyllas Izabella har nästan precis fyllt år. I födelsedagspresent fick hon av mig och Vidar en tom anteckningsbok som vi ska fylla med

> Läs mer