Vi har bokat en container

> Fler inlägg för

Ja, det är sant! Vi har bokat en container. För vadå tänker ni?

För att övernatta i säger vi.

Lyx, budget eller mellanklass på Pangkor?

Ön Pangkor är ett litet wildcard på resan i Malaysia. Och det var osäkert hur vi skulle tillbringa tiden där. Pangkor Laut är en resort på en liten privatägd ö utanför Pangkor. Det är den enda resorten på ön. Vi fick lite Maldiverna-feeling och kunde inte helt släppa tanken om att kanske boka några nätter där.

Det kittlade dock inte lika mycket när vi insåg att det inte bara var nätterna i sig som var dyra, det var båttransfer som var extra, och det är så klart bara på hotellets restauranger man kan äta och så vidare.

Så trots att det är min födelsedag under de här nätterna så föll inte ens jag för lyxen. Jag ville hitta något billigare alternativ.

Containerhotell på Pangkor

Ön är inte oändligt stor, så det finns så klart inte heller jättemånga hotell. Dessutom börjar det bli fler och fler rum som är uppbokade och hotell som är slutsålda för våra dagar.

Så istället för att titta på Hotels.com, Agoda.com eller i värsta fall booking.com (som i mitt tycke har den sämsta användarvänligheten) började jag kolla på Google Maps. Tittade efter varenda hotell jag kunde hitta på två stränder vi ville bo.

Och där plötsligt fanns hotellet jag inte kände igen namnet på från några av hotellsökningssidorna, Alun Retreat. Klickade vidare till deras hemsida och efter att jag tyckte det här verkade hur bra som helst bokade jag. Sen kikade jag även in på deras Instagram och kände mig väldigt nöjd med bokningen. Dessutom hade de öppnat för bara två veckor sedan.

Vi ska alltså bo i en container. På stranden! Kul! Det här blir spännande.

Eller vad sägs om att vakna upp till den här utsikten? Bild från Alun Retreats Instagram.

Singapore och George Town

När jag väl var igång med bokningen kunde jag inte hålla mig för att fortsätta beta av listan. Singapore och George Town på Penang är också bokade och klara.

Singapore var minsann inte enkelt. Där sved det i plånboken utan att man kände man fick så mycket för pengarna. Och är det något jag tycker är tråkigt så är det att lägga pengar på något som inte känns värdefullt. Men förhoppningsvis är Singapore så pass härlig stad i sig, så det blir värt det oavsett.

För att kompensera det dyra hotellet i Singapore blev det ett hotell för precis under 400 kronor/natten i George Town på Penang.

Bara Hanoi och Ha Long-Bukten kvar

Det känns nästan lite sjukt att vi bara har 4 nätter kvar att boka. Sen är vi helt klara och kan börja summera våra bokade hotellnätter och flygresor och jämföra med vår tänkta budget. Bara det är något som jag ser fram emot att kunna göra. Men så gillar jag ju också budgetar och tycker det är kul med Excel. Men mer om det senare, när vi är helt klara. Nu ska jag överlåta Hanoi och de sista fyra nätterna att boka till Izabella.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Långresa i Sydostasien
Izabella

En övernattning i Hue

Tidigare flyg gav mer tid än planerat i Hue Efter att vårt plan från Hanoi tidigarelagts var vi på plats i Hue redan vid 8

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Julaftonsfirandet i Thailand

Utomlands är inte som hemma över julen Det är bara att inse. Det spelar ingen roll hur många ljusdekorerade renar, snögubbar och tomtar man ser.

> Läs mer
Bila i Europa
Izabella

Timmelsjoch-passet

Vi hade sådant flyt längs autobahn och stod inte i en enda kö. Vi passerade en fantastisk fin sjö som det var ganska oklar hur

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Härliga vinterdagar i Nha Trang

Vinter är inte alltid vinter Det är vinter i Nha Trang. Det innebär att det ibland regnar men det innebär också en alldeles lagom temperatur.

> Läs mer
Roadtrip i Kalifornien
Izabella

Death Valley

Det blev dags att lämna Las Vegas. En stad vi mest troligt kommer komma tillbaka till.   Dagen visade sig bli den stora kontrastens dag. Från

> Läs mer
En vecka i Chicago
Izabella

Chicago

Skulle vi komma iväg?  Tre dagar innan avfärd och Vidar vaknar med feber, igen. Januari innebar väldigt många sjukdagar för hans del så det borde

> Läs mer
Roadtrip i Kalifornien
Izabella

17-mile drive

Dagen började såklart med frukost. Vi beställde in en frukostmeny som vi delade på. Och tur var det för detta hade inte gått att äta

> Läs mer
Husbilssemester i Norrland
Izabella

Vildmarksvägen

Vi hade äntligen nått Vildmarksvägen. Ett av resans planerade höjdpunkter. Vildmarksvägen är Sveriges högst belägna asfalterade väg och går över Stekenjokk­platån mellan Lappland och Jämtland.

> Läs mer