Starten på en bilsemester genom Europa

I slutet av sommaren 2017 hade vi några veckors semester innan Andreas skulle börja nytt jobb. Det innebar att vi hade några veckor krav med en firmabil. Vi bestämde oss för att maxa tiden med bilen genom att ge oss iväg på en bilsemester i Europa. Vi visste på förhand att vi ville till Italien men utöver det var resan helt oplanerad.

En morgon med bilköp

Eftersom vi skulle komma hem bara någon dag innan Andreas skulle lämna bilen var vi tvungna att köpa en ny bil innan vi åkte. Det var lättare sagt än gjort och en bil såldes bokstavligen framför näsan på oss. Men så, dagen innan vi skulle åka, dök en bil upp som verkade vara helt perfekt.

Så på morgonen innan vi skulle ge oss iväg åkte Andreas och en vän iväg för att köpa denna bil. Den nya bilen parkerades i garaget och där efter åkte Andreas direkt för att hämta mig. Han hade knappt hunnit fatta att han köpt en bil och visste knappt hur den såg ut men nu var det dags att åka på semester.

Nu drar vi!

Jag jobbade fram till lunch denna dagen i Malmö och sprang direkt efter att jag slutat över vägen för att köpa med mig vars en Falafel. Perfekt tajmat kom sedan Andreas och hämtade mig och resan var där med igång.

Vi hade kommit över biljetter över broarna till ett bra pris och valde därför att skippa alla båtar och ta brovägen ner. På en bensinmack i Danmark stötte vi på Frihetsgudinnan. Man kan ju inte låta bli att under var denna står idag…

Godaste hamburgaren någonsin!

Efter en relativt kort bilkö i Danmark hade vi framåt kvällen lyckats ta oss en bit ner i Tyskland. I Göttingen stannade vi vid en hamburgerrestaurang bara en kort sträcka från autobahn för att äta kvällsmat. Restaurangen hette Timberjacks och visade sig vara ett riktigt lyckodrag. Vi fick nämligen in vad vi tror är de godaste burgarna vi ätit än idag. Så saftiga! Restaurangen var även häftigt uppbyggd vilket bidrog till än ännu bättre känsla.

Fram tills jag skrev detta inlägg har vi faktiskt inte haft koll på vad detta ställe hette. Vi har flera gånger försökt hitta den men utan resultat (lite svårt när man inte har en aning om vad en restaurang kan tänkas heta). Men när jag gick igenom bilderna från resan till detta inlägget hittade jag en bild där vi fått med en bordstablett med något som skulle kunna vara ett namn. Efter lite research hittade jag äntligen den! Vi kan därför, för första gången, tipsa om Timberjacks!

Problem med boende

Inför denna resa hade vi inte bokat ett enda boende. Vi ville kunna vara helt flexibla och välja väg efter resans gång. Detta visade sig direkt både vara en fördel och en nackdel. Fördelen var att vi efter maten kände att vi gott kunde köra lite till och därför var glada att vi inte bokat något i Göttingen. När vi hade kört en bit och började leta boende visade sig dock vara svårt att hitta något lämpligt. Det fanns några vi tyckte kostade alldeles för mycket med tanke på att vi skulle anlända vid midnatt och endast sova.

Till sist hittade vi ett boende med egen incheckning till en lämplig peng. När vi lyckats hitta boendet i totalt mörker stötte vi på nästa problem. Det gick inte att checka in. Till sist fick vi rätt på det och kunde landa i sängen.

Idyllisk tysk by

När vi anlände på kvällen var det så sent och mörk att vi inte riktigt visste vad som fanns omkring oss. På morgonen när vi vaknade blev vi därför glatt överraskade över den fina utsikten vi hade från vårt rum. Det kändes som vi hamnat i en riktigt idyllisk tysk by. Denna känsla minskade inte när vi gick en runda och fick med oss otroliga kringlor från ett bageri i närheten. Vi hade säkert kunnat spendera mer tid här men med siktet inställt på Italien var det dags att dra vidare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Bröllopsresa till Maldiverna
Izabella

Äntligen fick vi åka sjöflyg

Efter att ha snuvats på sjöflyget på grund av att Indiens president var på Maldiverna var vi taggade på att äntligen få flyga. Trots att

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Stränderna på Koh Lanta

Klong Dao – Som hemma fast i Thailand Här pratar nästintill alla svenska och restaurangen vi var på hade ett avsnitt kallat ”Hemlängtan” på menyn.

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Mysiga lilla staden Hoi An

Vi lämnar Hoi An och gamla stan Vi har lämnat Hoi An och ytterligare två världsarv bakom oss. Efter att ha spenderat över en vecka

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Phuket när familjerna lämnar

Tre dagar extra att ladda upp När vi kommer till Phuket har vi precis avverkat Kambodja och Vietnam. Direktflyget mellan Siem Reap i Kambodja och

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Coconut Village utanför Hoi An

Forest Basket Boat i Coconut Village Vi passade på hinna med en udda upplevelse innan vi tar flyget vidare till Nah Trang i eftermiddag. Man

> Läs mer
Två månader i Thailand
Andreas

Badäventyr på Hoppetossa

Ny strand Vi lämnade kryckorna och KC Grande och begav oss några kilometer söderut på ön och bytte stranden White Sand Beach mot Klong Prao

> Läs mer
Två månader i Thailand
Izabella

Brown Cabin Chocolate Cafe

Under en löprunda hade Andreas fått syn på ett chokladcafé, Brown Cabin Chocolate Cafe. Jag och Vidar var inte jättesvårövertalade om att ta en promenad

> Läs mer