Fundera – bestämma sig – tänka om
Just nu maler vi olika resrutter, städer, områden, ställen att besöka och saker att hitta på i vår lilla malpåse. Vad vill vi se? Hur vill vi bo? Vad vill vi uppleva? Vad kan vi vara utan och vad vill vi absolut inte missa?
Det är minsann inte enkelt alltid. Vi förstår så klart att det är ett oerhört lyxigt problem att ha, men vi vill å andra sidan göra det bästa av resan för oss själva.
Smidig resa eller fler upplevelser längs vägen?
Nu senast diskuterade vi Vietnam. Vi trodde vi var klara över hur vi skulle ta oss från Hanoi i norr till Ho Chi Minh i söder, men när vi började titta mer i detalj på det insåg vi att vi nog skulle missa mer än vad vi var beredda på att offra. Vi tänkte offra några stopp längs vägen för att få en smidigare resa.
Nu är vi tillbaka i planeringen med att vi gör det lite mer besvärligt för oss rent resmässigt för att kunna uppleva lite fler byar och städer längs vägen.
Hanoi – Nha Trang – Ho Chi Minh
Ett tag hade vi en tanke om att vi skulle flugit från Hanoi direkt ner till Nha Trang, och sedan tåget vidare till Ho Chi Minh. Mellan Nha Trang och Ho Chi Minh tänkte vi stannat i en by med stora sanddynor och fina stränder. Det visade sig att det inte fanns en tågstation i denna by så vi hade fått ta taxi fram och tillbaka. Eftersom vi bara tänkte stanna en natt kändes det väldigt bökigt för den lilla tid på plats det hade gett. När vi beslutade oss för att inte ta denna by kändes tre stopp i Vietnam lite och motsvarade inte riktigt den tanke vi egentligen hade.
Hai Van-passet kan bli en upplevelse
Mellan Hue och Hoi An vill vi åka Hai Van-passet och kommer mest troligt hyra en privatchaufför och en bil. Då har vi möjlighet att göra de stopp vi vill längs vägen och vi kan stanna om Vidar behöver det.
I Hoi An tror vi det kan vara trevligt med en utflykt till My Son. På det sättet får vi sett betydligt mer av Vietnam än vad vi hade gjort om vi tagit den smidiga vägen.
Hanoi-Hue-Da Nang-Nha Trang-Ho Chi Minh, så blir den grova transportplaneringen i Vietnam.
Kompenserar bilresan för tåget?
Vi tänkte från början tagit en del tåg i Vietnam, men nu byter vi alltså ut det mot flyg och kompenserar utsikten från tågen med att åka bil i Hai Van-passet. Vi får se om vi ångrar oss, eller om det kanske rent utav hamnar på topplistan när vi summerar resan.
Flyget kändes smidigast
Vi har valt mellan buss, tåg och flyg när vi kollat hur vi ska ta oss runt. Buss och tåg hade inneburit vi hade kunnat transportera oss över natten, och dessutom till vår stora glädje kunna spara in pengar då vi slipper en hotellnatt. Men när vi konkretiserade det så kändes buss så där, att åka på eventuellt slingriga vägar under natten. Och tåget tar trots allt ca 11 timmar för en sträcka som tar 1-1,5 timme med flyg.
Det var därför lite tråkigt att falla för det vi tyckte kändes smidigast, att ta flyget alla längre sträckor. Och nu får vi ju massa ”transporttid” över som vi kanske istället kan lägga på dagsutflykter. Så vi får säkerligen sett mycket ändå, hoppas vi på!
När vi kommit ner till Hoi An behöver vi ta oss tillbaka norrut några kilometer till Da Nang. Från Da Nang blir det flygresa till Nha Trang. Det samma gäller sträckan mellan Nha Trang och Ho Chi Minh.
De tre flygresorna vi bokade nu, alltså Hanoi-Hue, Da Nang-Nha Trang och Nha Trang Ho Chi Minh, gick alla på totalt 3 429:-. Då är det för oss alla tre och inklusive tillvalet med incheckat bagage. Vilket så klart bidrog till att det kändes som ett vettigt och prisvärt alternativ.
Nytta av researchen
Besluten är helt enkelt många att fatta och det tar tid att hitta alla alternativ! Men som vi kommer njuta av all research på plats!