Comosjön

> Fler inlägg för

Varför just Comosjön?

För 8 år sedan besökte vi bland annat Gardasjön. Då hade vi en tanke om att även besöka Comosjön men valde att spara det till ett annat tillfälle. Detta tillfälle kom nu.

Att Comosjön är fint kan man väl inte riktigt säga något emot, men varför just Comosjön är så himla hajpat kunde jag inte riktigt förstå när vi gick runt där i byarna, det finns ju så himla många fler fantastiska platser. Efter att jag funderat på detta alldeles för mycket, vad alla människor gör just här, ställde jag frågan till ChatGPT…

George Clooney köpte en villa i Laglio (strax utanför Como) och sedan dess har hela sjön fått en ”glamour-aura”. Många andra kändisar semestrar här – och det har i sin tur lett till mediahype och lyxresor.

Den andra förklaringen var att det bara ligger en timme från flygplatsen i Milano och är lätt att paketera i endagsutflykter. Och visst, det kan ju vara en rimlig förklaring. Men som med många andra turistfällor så är det just fällor. Mycket dyrare, oftast sämre, mer trängsel och sämre kvalitet på servicen och maten på restauranger.

Vi åkte ifrån Comosjön med känslan av att det var kul att ha bockat av och sett, men inte mycket mer än så. Men här kommer några av ljusglimtarna.

Första stoppet vid Comosjön var Como

När vi lämnat Stresa tog vi sikte på Como. Egentligen hade vi tänkt stanna i Stresa under dagen, men ett regnoväder gjorde att vi packade ihop oss och begav oss iväg direkt på morgonen.

Väl vid Como hade regnet lättat och vi klarade oss utan våra regnkläder. Lunchen intogs på ett pastaställe med högt betyg och där gästerna blev nekade en efter en vid dörren för att det redan var fullt. Vi hade tur och fick det sista lediga icke bokade bordet.

Men var pastan så där fantastiskt god? Nej, det var den inte. Framför allt inte 4,8 i betyg god. Tyvärr. Efter lunch gick vi runt i Como centrum och insöp en lite större stad vid Comosjön efter att ha varit i många småbyar längs Moseldalen och i Stresa.

Värmen och solen började komma fram igen och vi tog vägen via en sjö för bad innan vi tog oss till vårt hotell.

Ett kompromisshotell som blev Comosjöns höjdpunkt

Eftersom vi båda är personer som gillar få mycket för pengarna har vi svårt för att motivera 3-5 tusen för en natt på ett ganska slitet hotell bara för att det råkar ligga i ett populärt område. Då bor vi hellre bättre och tar oss en liten bit iväg och sparar in tio tusen på tre nätter.

Därför bokade vi istället ett vad vi trodde var ett motorvägshotell, alltså betydligt enklare hotell som vi mest skulle sova på och inte mycket mer än så. Men det visade sig vara superbra. Stora rum, stor dusch som jag och Vidar kunde leka i, balkong mot bergen, fräscht och med fin frukost. Dessutom gratis laddning, och det är ju något man gillar när man har elbil.

Otur med vädret, ännu mer otur med tvättmaskinen

Dagen efter hade vi tänkt ta oss mot Comosjön igen men ett rejält oväder gjorde att vi planerade om. Istället tog vi en riktigt lugn dag och tog en löptur till grannbyn för att tvätta kläderna.

Något var dock kass med tvättmaskinen så kläderna var smutsigare när dom kom ut än när vi stoppade in dem. Efter att ha frågat om hjälp på grannrestaurangen och fått några lokala invånare att hjälpa till kom ägaren av tvätteriet ner och hjälpte oss. Vi körde in kläderna i tvättmaskinen en gång till sen spelade vi fotboll och lekte på den intilliggande skolgården. Körde en tvätt till. Passade på ta en lunchpaus. Kläderna var fortfarande inte rena så vi satte igång en sista tvätt och sprang tillbaka till hotellet. Senare på kvällen körde vi och hämtade dem. Utifrån hur oljigt smutsiga dom var efter första tvätten fick vi vara nöjda så här, men vi hade nog helst haft det ogjort och kört kläderna i en ren maskin från början istället.

Men tur med restaurangen!

Pane & Trita (Bröd & Färs om man ska tro Google translate) en restaurang med gångavstånd om det inte varit för ett riktigt oväder. Ett val vi inte ångrade. Det var nästan så vi hade velat gå hit dagen efter också faktiskt. Men tyckte det kändes lite märkligt så vi lät bli.

Men vi åt hur god mat som helst. Den ser inte mycket ut för världen på bild, men oj vad gott det var. Och Vidar älskade det. Han tog till och med en liten sittdans med händerna upp i luften så nöjd han var. 🙂

Blixtar, dunder och utflykt

Senare på kvällen var det ett rejält skådespel med blixtar över himlen. Men när vi drog bort gardinen på morgonen var detta som bortblåst. Det var klarblå himmel och det kändes perfekt för en utflykt. På dagens schema stod Bellagio och Varenna.

Två otroligt vackra byar. Vi parkerade i Bellagio och tog båten över till Varenna till Vidars stora lycka. Han hade verkligen längtat efter att få åka båt. Vi strosade i de mysiga gränderna, åt glass till förrätt och pizza till huvudrätt. Därefter blev det bad innan vi tog båten tillbaka.

Vidar somnade och vi tog chansen till lite lugn och ro på en uteservering. Efter att Vidar vaknat och vi insett att vi satt på den äldsta glassbaren och inte den bästa, hamnade vi tillslut rätt och fick ännu en god glass. Ovädret var tillbaka och vi hann precis in i bilen innan regnet började smattra mot rutan.

Mot Verona

Vi tog en lugn frukost efter att ha packat ihop oss imorse och började sedan ta oss mot Verona. Men först ska vi inom ett vattenland.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Två månader i Thailand
Izabella

En dag på en öde ö

Två kilometer från vårt hotell på Koh Mak låg ön Koh Kham. Vi hade först planer på att paddla över i en kajak men då

> Läs mer
Vidar på Kastrup i väntan på långflygning med barn.
Långresa i Sydostasien
Izabella

Långflygning med en ettåring

Går det att genomföra långflygning med en ettåring? Elva timmar på ett flyg med en ettåring med mycket spring i benen i knäet, går det

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Härliga vinterdagar i Nha Trang

Vinter är inte alltid vinter Det är vinter i Nha Trang. Det innebär att det ibland regnar men det innebär också en alldeles lagom temperatur.

> Läs mer
Bila i Europa
Izabella

Timmelsjoch-passet

Vi hade sådant flyt längs autobahn och stod inte i en enda kö. Vi passerade en fantastisk fin sjö som det var ganska oklar hur

> Läs mer
Två månader i Thailand
Andreas

Två månader avslutades i Bangkok

Thailandsresans sista dagar För några dagar sedan kände jag mig faktiskt rätt nöjd med strandlivet. Koh Kood som helhet och vårt hotell levde inte riktigt

> Läs mer
Roadtrip i Kalifornien
Izabella

Businessklass & Hollywood!

Ängelholm – Stockholm – Los Angeles 2019 var ett riktigt reseår för oss. Tur så här i efterhand med tanke på att corona kom året

> Läs mer
Två månader i Thailand
Izabella

Bangkok

Äntligen framme i Bangkok Efter en lång flygning med lite för lite sömn, tror vi fick ihop runt 2,5 timmar, var vi på plats i

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Fyra dagar i Kambodja

Dags att lämna Kambodja Efter fyra dagar i Kambodja har det blivit dags att lämna för att åka vidare till Vietnam. Minimala förhoppningar på Kambodja

> Läs mer