Bilkyrkogård och cykelsafari

> Fler inlägg för

Sommaren 2021 präglades fortfarande av pandemi och som ännu ovaccinerade och dessutom gravid blev det bara korta utflykter. Planen från början var Kalmar och Öland men när vi skulle boka fanns det inga boenden alls i dessa trakter. Detta resulterade i en dagstripp som innefattade Växjö och Karlshamn. Trots att vi bara var borta en dag hann vi uppleva mycket. Kanske inte så konstigt eftersom vi maxade dagen genom att åka innan frukost och var hemma efter midnatt.  

Bilkyrkogård

Morgonen inleddes med en frukost i Röstånga. Vi fortsatte sedan längs småvägar och hade som mål att undvika motorvägar hela dagen. Mitt ute på en landsväg, en bit innan Tingsryd, stod det bilar konstigt parkerade längs vägen och vi hann se en skylt om bilkyrkogård. Andreas slängde sig på bromsen och vi stannade till vid vägkanten.  

Bilkyrkogården är rester av en bilskrot som lades ner i slutet av 1980-talet. Här finns både gamla bilar, cyklar och byggnader.  

Turen fortsatte och vi valde att ta oss uppåt mellan sjöarna igenom naturreservat istället för att ta de större vägarna. Det blev stopp för både fika och bad innan vi nådde Växjö strax innan lunch.  

Växjö

I Växjö besökte vi domkyrkan och Teleborgs slott. Shoppingturen i stan blev kort eftersom i insåg att det var söndag (vem har koll på dagar under semestern?!) och nästan alla butiker var stängda. Det gjorde inte oss så mycket dock. Efter en hamburgare och milkshake till lunch åkte vi vidare.  

Karlshamn

Längs småvägar tog vi oss till mysiga Karlshamn. Vi körde en runda och konstaterade att vi behöver åka tillbaka för att se mer av staden när vi har mer tid. Vi åt i alla fall väldigt goda räkor på en restaurang vid vattnet innan vi körde vidare mot vårt riktiga mål med besöket i Karlshamn, cykelsafari! 

Cykelsafari på Eriksberg vilt och natur

Dagen innan hade vi hittat Eriksberg Vilt & Natur som är ett 925 hektar stort inhägnat naturreservat. Här vandrar vilda visenter, kron- och dovvilt, davidshjortar, vildsvin och mufflon fritt omkring tillsammans. Under sommaren finns det möjlighet att köra en safaritur med egen bil och se djuren. Safarituren, som är cirka tio kilometer lång, körs antingen med egen bil eller som förbokad tur med någon av deras guider. Vi hade bokat en kvällssafari med cykel. Kan verkligen rekommendera kvällsturen eftersom djuren är mer aktiva och det inte finns några bilar i parken.  

Jag, Andreas och en guide gav oss iväg i solnedgången med kikarna i högsta hugg på varsin cykel. Det blev jackpott och vi lyckades se alla djur! Visenter, davidshjortar, mufflonfår, kronhjort, dovhjort och vildsvin! Magiskt att cykla runt i solnedgången med djuren på några meters avstånd!  

Efter en lång och härlig dag styrde vi bilen hem mot Glumslöv. Ibland behövs inte ens en övernattning för att få till en riktig semesterkänsla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Bilsemester i södra Sverige
Izabella

Norrköping, spa & Skara sommarland

Norrköping När vi lämnade Söderköping lämnade vi även campinglivet. Tanken var egentligen att sova en natt till i tältet i Söderköping men då det var

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Vi har bokat en container

Ja, det är sant! Vi har bokat en container. För vadå tänker ni? För att övernatta i säger vi. Lyx, budget eller mellanklass på Pangkor?

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Korta timmar i Hanoi

För snabbt igenom securityn Aldrig har det gått så snabbt från att vi landat till att vi var ute från flygplatsen. Max 15 minuter från

> Läs mer