Östersund till Sälen och vidare till Mora

> Fler inlägg för

Östersund

Dagen var till största delen en resedag från Östersund till Sälen. Men innan vi påbörjade den långa körningen cyklade Andreas och Vidar till Ica och handlade bullar. Dessa bullar bredde vi och tog med oss till en lekplats på Fröson. Vidar hittade två kompisar där och vi stannade för lek betydligt längre än vi planerat. Sen cyklade vi vidare mot ett konditori och tog en fika medan Vidar åt lunch. Vi påbörjade resan när Vidar tog sin lunchvila.

Vi kom dock inte många kilometer innan vi såg en skylt om Limousinkött och gårdsbutik. Vi körde in och köpte en köttbit till grillen och fick ta en inte så husbilsanpassad väg ut.

Vi stannade på mysig restaurang längs vägen, Follingers. Restaurangen visade sig ligga precis vid en sjö och hade väldigt god mat. Ett perfekt stopp!

Sälen

Vi kom fram till Sälen senare på kvällen och åt återigen charkisar och ost och Vidar fick testa lyckan i spelhallen.

Ett Sälen fullt av sommaraktiviteter tänkte vi, ett halvdött Sälen mötte oss. Visst fanns det lite aktiviteter att hitta på. Men överlag kändes det ganska dött. Nästan inga restauranger var öppna, många butiker hade sommarstängt och det var väldigt lite folk. De aktiviteter som fanns var dock kul.

Två dagar var vi på vattenlandet och ingen var gladare än Vidar. Det fanns ett stort badland med massor av sprutande och bubblande vatten som han gärna sprang runt i. Han simmade efter bollar och hoppade från kanten. Roligast var dock att simma mellan inne och utepoolen som skiljdes av ett plastdrapperi som Vidar tyckte var superkul att simma genom. Det blev även en hel del åkande i vattenrutschbanorna. Första dagen var Vidar lite skeptisk till den lite större banan och höll sig till den som fanns i barndelen. Andra dagen vi kom in var det som att Vidar smält åkturen i den större rutschkanan och ropade direkt att han ville åka när vi kom in. Sedan blev det nog en 40 vänder till, om inte 80. Vidar hade verkligen fått mersmak.

Förutom att bada hann vi med en tur till toppen i storm. Vi tog liften både upp och ner och efter lunch passade vi på att ta det lugnt i restaurangen när Vidar sov. Vi åkte även rodel, uppblåsta däck som skulle efterlikna pulka, spelade minigolf och lekte på en lekplats.

Så trots dåligt väder och ett halvstängt Sälen fick vi fina dagar här. Dessutom lyckades vi hitta vad som kan ha varit den enda parkeringen som inte förbjöd husbilar att parkera över natten. Så två nätter där och en på ställplatsen gjorde att vi kom billigt undan. Dessutom fanns det tvättmaskin i Sälen så vi passade på att få tvättat. Väldigt skönt och välbehövligt.

Cykel(o)turen längs Vasa loppets spår

Dagen för avfärd började dåligt. Oljelampan hade återigen börjat lysa och det kändes inte bra. Vi hittade en verkstad i Sälen och stannade till. Det visade sig att våra farhågor om den förra verkstaden stämde. De hade fyllt på med alldeles för mycket olja (precis som Andreas ifrågasatt till verkstaden) och det var inte alls bra för husbilen. Det positiva var att de kunde hjälpa oss här. Det negativa var att det precis var dags för personalen att ta en halvtimmes frukost, så det gjorde dem och vi fick helt enkelt stå utanför och vänta.

Den allra största anledningen till att vi körde till Sälen var för att Andreas var sugen på att cykla Vasaloppet mellan Sälen och Mora. Så istället för att stå och vänta en halvtimme på verkstaden begav han sig iväg medan jag och Vidar lekte på parkeringen utanför. När bilen var klar började jag och Vidar turen till Mora. Vi gjorde ett stopp vid första kontrollen för en bild. Därefter ringde Andreas och hade fått problem. Det pågick en ombyggnation av spåren och de var därför dåligt utmärkta och delvis ganska dåliga. Han kom till Måbacken men det var sedan så otydligt var man skulle cykla att han inte hittade ut därifrån. Dessutom var han redan genomblöt. Vi alla vände om och tog istället husbilen till Mora. Och tur var kanske det, för oj vad det regnade! Himlen fullkomligt öppnade sig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kanske intresserad av fler inlägg?

Långresa i Sydostasien
Izabella

Vaccinering

Vaccinationsrace De senaste veckorna har vi haft ett riktigt vaccinationsrace! Vidar stackaren är den som fått flest sprutor och det är lika jobbigt varje gång.

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Kuala Lumpur först ut i Malaysia

Vi lämnade Thailand för Malaysia Igår lämnade vi Thailand för Malaysia. Känns vemodigt eftersom det är ett väldigt tydligt tecken på att resan börjar lida

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Andreas

Hur man inte firar nyår i Kuala Lumpur

Förväntningarna inför nyårsfirandet var höga Ända sedan vi planerade resan hemma hade jag sett fram emot nyårsfirandet i Kuala Lumpur. När den stora dagen närmade

> Läs mer
Långresa i Sydostasien
Izabella

Nyår i Kuala Lumpur

Ett nyår i Kuala Lumpur tänkte vi skulle kunna bli hur bra som helst. Vi hade bokat bord på en churrascaria och skulle sedan se

> Läs mer
Husbilssemester i Norrland
Izabella

Höga Kusten

Världens största landhöjning När vi planerade resan visste vi inte riktigt vad Höga Kusten var. Vi visste det fanns en mäktig bro och det var

> Läs mer
Två månader i Thailand
Andreas

Två månader avslutades i Bangkok

Thailandsresans sista dagar För några dagar sedan kände jag mig faktiskt rätt nöjd med strandlivet. Koh Kood som helhet och vårt hotell levde inte riktigt

> Läs mer
En vecka i Chicago
Izabella

Chicago

Skulle vi komma iväg?  Tre dagar innan avfärd och Vidar vaknar med feber, igen. Januari innebar väldigt många sjukdagar för hans del så det borde

> Läs mer
En månad i Thailand
Andreas

Femte gången till Thailand

Äventyrsboken ska fyllas Izabella har nästan precis fyllt år. I födelsedagspresent fick hon av mig och Vidar en tom anteckningsbok som vi ska fylla med

> Läs mer